The Savings Seeker Blog

طرق العناية بالشعر واللحية عند الرجال

تقريبًا الفنان تامر حسني أول واحد ظهر باللحية في 2003، قبل كده كله كان بيحلق بالموس وينعمها، دلوقتي لو لاقيت واحد مش بدقن تستغربه، بس عشان تحافظ على لوك الدقن لازم تهتم باللحية.

تسوق بكوبون خصم من سوق جميع مستلزمات العناية بالشعر واللحية عند الرجال souq egypt coupon

يعني مثلًا مينفعش شعر الشنب ينزل على الشفايف، لابد بقى من تهذيبها، وكمان مينفعش الدقن تعدي منطقة الرقبة، يعني من الأخر كده انك تربي دقنك مش معناه تسيبها بدون عناية، ده ليها طريقة واسلوب ومدارس.

أيوة الدقن مدراس، يعني مثلًا لو أنت شغال في شركة كبيرة وبتلبس فورمال وبتحضر اجتماعات وواجهة، مينفعش خالص شعر دقنك يكون أطول من ربع بوصة، وبيقلك يا سيدي لو انت طريقة تعاملك مع الدقن بتعبر عن شخصيتك.

يعني لو انت لو مش مهتم بدقنك خالص بتدي انطباع انك شخص ثوري عايز تبقى جيفارا، أما لو مهتم بشنبك معناه إنك شخص منظم بتقدر المسؤولية و عارف قيمك إنك تكون واجهة اجتماعية.

jumia egypt coupon كوبونات خصم عند الشراء من جوميا.

طيب عشان نهتم بالدقن فيه شوية حاجات ضرورية لازم نوفرها

 

1- زيت اللحية والشنب

1.jpg

الزيت ده دوره هو ترطيب الشعراية في دقنك، وفي نفس تقويها وتسمح بنمو صحي، أيوا نمو صحي شعرك جزء منك لازم يتغذى كويس، الزيت ده بيحتوي علي زيت شجرة الشاي المضاد للبكتيريا و الفطريات، واللي بيعمل على تطهير و حماية جلد تحت اللحية من الفطريات و البكتيريا

الزيت ده كمان  ضمن مكوناته زيت اليقطين اللي يمنع تكوين 5 ألفا ريدكتاز المسبب الرئيسي للصلع و الشعر الخفيف، و زيت الجوجوبا اللي يعمل علي زيادة كثافة الشعر، وزيت الأرجان الغني بالفيتامينات و المعادن، وزيت الزيتون الذي بيدي الشعر اللمعان، وزيت الأملا الغني بفيتامين C الذي يقلل ظهور الشيب.

لا تفوت فرصة الشراء الرائعة مع أقوى عروض وخصومات على منتجات الجمال.

 

2-  زيت إنبات الشعر

طيب لو انت شعر دقنك مش بالكثافة المناسبة، وعايز تعمل استايل تركي مثلا بس مش عارف إزاي، ممكن تجرب زيب مخصص عشان تكثف الشعر وتساعد انه ينبت بشكل أحسن.

النوع ده من الزيوت بيستخدم كمان عشان الأتي:

  • يستخدم لنمو وكثافة اللحيه والشنب وتكسير الفراغات
  • يعمل على اصلاح وتنشيط بصيلات الشعر الخاملة
  • يزيد من امتصاص التغذية واسراع نمو الشعر
  • يعمل على فتح مسام الشعر
  • يرطب البشرة لتسريع نمو الشعر
  • يعطى كثافة للحية
  • تعبئة الفراغات الموجود فى الشعر

ممكن تستخدم زيت اللحيه الصبح بعد الاستحمام عشان بصيلات الشعر والمسامات بتكون مفتوحه، وبكده تمتص فوائد الزيت بسهولة، وممكن تستخدمه للشعر بردوا.

  خصومات كبيرة عند الشراء بكوبونات خصم من سوق souq egypt coupon.

3- ماكينة تحديد الذقن

5.jpg

 اللي من الصعب الوصول ليها زي منطقة الشنب تحت المناخير وغيرها زي أطراف الدقن، النوع ده مزود بأدوات تشذيب مبتكرة ومختلفة حسب المنطقة اللي عايز تحددها.

وفر بالتسوق مع كوبونات جوميا jumia egypt coupon.

4- غسول اللحية

6.jpg

الهدف من الغسول ده هو تنضيف البشرة واللحية من بقايا الزيت من غير ما يحصل أي تجفيف للجلد.

الفوايد:

  • يترك ملمسًا نظيفًا يدوم طويلاً وشعورًا بالانتعاش على البشرة
  •  ينظف بشرة والحية شعرك تمامًا
  • يزيل الشوائب
  • يزيل كل الأوساخ والزيوت الزائدة
  •  يحمي البشرة من الجفاف

كوبونات خصم من سوق souq egypt coupon.

5- علاج الشعر الأبيض

7.jpg

لو عندك شعر ابيض اكيد طبعا بيضايق ويزعل وانت لسه شاب، المنتج ده علاجى للتخلص  تدريجيا واعادة لون شعرك الاصلى، يعني مش صبغة ولكنه يعالج فروة الرأس ويجعلها تمد  بلونه الطبيعى مثل سابق عهده.

المنتج ده اسمه ريستوريا، بيعمل على أنه يغمق لون الدقن تدريجيا من خلال حث البصيلات وتنشيطها ويبدأ اولا بالوصول للون البنى

الغزالى لحد ما يوصل للدرجة الغامقة وبعدين الوصول للسواد التام.

 

 

كوبون خصم من سوق souq egypt coupons.

في دقيقة واحدة انضم لوفر اكس، وليك هدية 2.50 دولار أول ما تسجل حسابك الخاص على وفر اكس، وشوف العروض والخصومات من المتاجر في مصر وبره مصر، وببساطة هتروح لموقع المتجر لما تدوس على تسوق الآن في  وفر إكس، ولما تتم عملية الشراء هيرجعلك كاش باك على جميع مشترياتك من خلال كوبون خصم سوق كوم مصر.

 

يمكن أن يساعدك وفرإكس على توفير المزيد من طلباتك من سوق.كوم، ونقدم لك نسبة مئوية من إجمالي الطلب في صورة كاش باك.

وفر مع كوبونات سوق  souq egypt coupon

تابع العروض والكوبونات اللي على وفر إكس لمتجر جوميا من خلال اللينك ده

سواء كنت تبحث عن الالكترونيات أو الأجهزة المنزلية والمطبخ، أو احتياجات طفلك من الحفاضات إلى عربات الأطفال والتروس أو منتجات الصحة والجمال أو لعبة جديدة ، يمكنك العثور على جميع احتياجاتك في مكان واحد ، مع العروض الترويجية والخصومات على مدار العام وأنت بالتأكيد الحصول على أفضل صفقة من خلال كوبون خصم سوق كوم مصر.

Add comment