The Savings Seeker Blog

إزاى تصلى التراويح فى البيت؟

رمضان سنة 2020 مختلف عن أي شهر كريم عدى علينا، تقريبًا دي السنة الوحيدة اللي هنفتكرلها إن الكورونا كانت سبب إن صلاة التراويح متبقاش في المساجد، طبعًا هي حاجة صعبة جدًا، إزاي أهم ركن بيحسسنا بالروحانيات ميبقاش موجود في 30 ليلة رمضانية.

C:\Users\pc1\AppData\Local\Microsoft\Windows\INetCache\Content.Word\2.jpg

الصلاة في البيت دلوقتي حسب أقوال العلماء بقت هي الأنسب عشان نحمى أوراحنا من الإصابة والعدوى، وعشان ده يحصل لازم صلاة التروايح في البيت تكون ليها طقوس واستعدادات، زي مثلًا سجادة الصلاة.

أول حاجة لازم تعملها إنك تختار مكان في البيت وتخصصه للصلاة، يفضل يكون واسع ومحدد مكان القبلة ويستحمل عدد افراد الأسرة، وهيبقى لطيف هو منستش الأطفال عشان تعودهم على الروحانيات الحلوة في الشهر الكريم، ممكن تشتري من “سوق” سجاجيد صلاة للبنات والولاد، هتخليهم يحسوا إن ليهم سجادة بتاعتهم لوحدهم، وهيبقوا فرحانين وإحنا بنعودهم على الصلاة بتصميمات مناسبة لعمرهم.

بالنسبة لكبار السن زي بابا وماما ممكن تجهز ليهم سجادة صلاة طبيعة، خصوصًا اللي مش بيقدروا يقفوا في الركعات، ممكن مثلًا تشتري لهم سجادة صلاة محشوة بمادة الميموري فوم  ‏(‏Memory foam)، النوع ده مصمم إنه بسهل حركة الدورة الدموية، وكمان بيوزع وزن الجسم بالكامل و بالتساوي على السجادة عشان تحس بوزن أقل 33% من وزنك الحقيقي. أو سجادة الصلاة الطبية مع مسند للظهر من جوميا.

C:\Users\pc1\AppData\Local\Microsoft\Windows\INetCache\Content.Word\3.jpg

لو عرفت كده تجهز المكان المناسب في البيت وفرشته كويس، ممكن تبتدي تصلي التروايح في أي وقت بس يفضل بعد العشا، زوجتك خلفك وطفلك عن يمينك، زيادة عن كده الولاد صف وراك، والزوجة والبنات في صف تاني وراكم.

Add comment