The Savings Seeker Blog

تسوق احذية نسائية بافضل الاسعار من جوميا مصر

كل واحدة بتدور على جزمة بكعب تكون بسعر مناسب وفي نفس الوقت شيك، كلنا عارفين إن الجزم بكعب هي رمز للستات بس، لأن مفيش حد غيرهم بيلبسها طبعًا.

كوبون خصم من جوميا عند شراء افضل الاحذية النسائية اونلاين jumia egypt coupon

لكن في الاول اسمحيلي نتكلم عن تاريخ الجزمة بكعب شوية وباختصار، فاكرة فؤاد المهندس في فيلم “مطاردة غرامية” كان طالع دنجوان كل ما يلقى الكعب العالي يحصل بينهم غرام فيدرالي، فقرر يروح لـ”خشبة” الدكتور النفساني، الصراحة العقدة اللي عند الأستاذ موجودة عند رجالة كتير، بيحبوا الجزمة الحريمي لدرجة الهوس ويمكن يكونوا بيحبوها اكتر من الستات كمان، لأنها رمز لأنوثة الست الحلوة، ولجاذبيتها.

لكن المضحك في الموضوع ان الجزم اللي بكعب كانت معمولة في الاساس للرجالة، أيوة زي ما بقولك كده للرجالة، لأن زمان في فرنسا كان الفارس لما يركب الخيل رجله تتزحلق، فقرروا يعملوا كعب للجزمة يثبت في سرج الخيل، يعني القصة بدأت عشان تأمين الخيالة والأمراء بس، بس بعد كده الفكرة عجبت الملك لويس 14، الراجل كان قصير شوية وعشان هو الملك كان عايز يبان طويل، قرر انه يلبس الكعب العالين قوم الحاشية بتاعته تطبل له وتلبس زيه عشان الملك ميتكسفش.

الموضة بتاعت الكعب العالي عجبت ملوك وأمراء أوروبا، قالوا حلو نلبسه عشان كمان تميزنا عن الشعب الطيب الودود المهاود، وفعلا بقى كل رجالة البلاط الملكي بيلبسوا كعب عالي وفضلوا كده ييجي 700 سنة.

الستات دماغ شغالة، قالوا عايزين نتساوى في الحقوق مع الرجالة، راحوا مقلدينهم في كل حاجة وبالمرة الجزمة الكعب العالي، الصراحة الرجالة كبروا دماغهم وقالوا ياخدوا الكعب العالي بس يسيبونا في حالنا، وفعلا الست هي اللي بقت تلبس لوحدها الجزمة أم كعب، والرجالة نفسهم نسيوا انها ليهم في الأصل.

jumia egypt coupon كوبونات خصم عند الشراء من جوميا.

وعشان احنا هدفنا الاول اننا نرشح لك افضل المنتجات بأقل الاسعار فدي بعض الجزم بكعب عالي ممكن تعجبك من موقع جوميا:

حذاء اسود 3341 من Mr Joe

السعر: 410 جنيه-510 جنيه.

 

حذاء بكعب من Premoda

السعر: 100 جنيه

 

كمان تقدري تشوفي جميع الجزم اللي بكعب في جوميا من هنا.

 

أسعار وكميات المنتجات الموجودة في هذا المقال هي الأسعار والكميات المعروضة في موقع البائع في تاريخ تحرير هذا المقال، ويمكن أن تتغير وفقاً للموقع البائع في أي وقت.

Add comment