The Savings Seeker Blog

إزاي تحمي نفسك من فيروس كورونا في الشارع؟

محاولة أي دولة في العالم عشان تحمي شعبها من خطر فيروس كورونا بدأت ملامحها تبقى واضحة للجميع، أول حاجة متابعة ببيانات يومية.. وحرص على كل خطوة تبعدنا عن الخطر، وفي ذات الوقت تعليمات عشان نقدر نتعايش مع فيروس غير مرئي.

حكاية فيروس كورونا خلت الكل ميقدرش ينزل من البيت، واللي بينزل بيكون عرضة للخطر، ولان معظم المؤشرات بتقول ضرورة العمل والنزول عشان الحياة والاقتصاد المحلي والعالمي ميحصلش ليه انهيار، يبقى لازم تاخد كل الاحتياطات اللازمة لحماية نفسك من خطر فيروس كورونا.

الجلافز، الكمامة، الكحول.. الـ3 حاجات دول أهم أدوات الحماية اللي لازم يكونوا معانا في أي مشوار مضطرين نروحه، لكن لو حضراتكم متابعين الأخبار الخاصة بالغش التجاري، هتلاقوا ان أزمة كورونا خلت ناس معندهمش ضمير يعملوا كمامات غير مطابقة للمواصفات، أو يحاولوا يحتكروا منتجات الكحول والجلافز عشان ينزلوها لما السعر يتضاعف.

 عشان كده الحل المناسب هو التسوق الأونلاين اللي بيضمن جودة منتج متاح للجميع، وفي ذات الوقت خاضع لرقابة أسعار بشكل علني.

لما تدخل أي موقع تسويق أونلاين معروف زي جوميا أو سوق، هتلاقي أنواع مختلفة من الكمامات بتصميمات مختلفة تناسب فئات مختلفة، يعني الكمامة العملية هتلاقي منها كتير وبخصومات، وكمان فيه نوع الكمامات السودا اللي ممكن يعاد استخدامها أكتر من مرة، فيه منها للبنات والشباب، وعليها أكتر من ديزاين شبابي مختلف، يعني صحيًا حماية لينا وفي ذات الوقت فيه شق تجاري استغل الكمامة عشان تبقى زي الموضة واللي يلبسها ميحسش أنه مجبر عليها.

كمامة طبية-50 قطعة

المصدر: سوق.كوم.
السعر: 350 جنيه.

كمامة زرقاء قطنية-“خمس قطع”

المصدر: جوميا.
السعر: 130 جنيه.

أكتر حاجة مميزة في الكمامات اللي متوفرة في جوميا إنها ممكن تتغسل وتتعقم ويعاد استخدامها عادي جدًا، وفيه تصميمات تناسب الأطفال من مختلف الأعمار.

كمامة قطن-لون أسود-4 قطع

المصدر: جوميا.
السعر: 225 جنيه.

 أما القفازات المصنوعة من الفينيل فهي متوفرة ومضمونة الجودة والسعر، يعني من خلال جوميا وغيرها تقدر تأمن نفسك كويس من خطر الإصابة بالوقاية والحماية، وفي ذات الوقت متعرضتش لمنتجات غير مضمونة أو ضيعت وقتك في البحث واللف في المحلات والصيدليات.

قفازات طبية من Generic- 100 قطعة

المصدر: جوميا.
السعر: 195 جنيه.

أسعار المنتجات في هذا المقال هي الأسعار المعروضة في الموقع البائع بتاريخ تحرير هذا المقال، ومن الممكن أن تتغير وفقًا للموقع البائع.

Add comment