The Savings Seeker Blog

مش خصومات بس.. إزاي تكسب خير مع جوميا؟

معظم الطقوس اللي كنا بنواظب عليها في شهر رمضان اتغيرت بنسبة كبيرة بسبب الكورونا والحظر وخلافه، عادات اجتماعية اتربينا عليها اتحرمنا منها السنة دي، واحتمال كبير السنين الجاية هنتكلم عن رمضان 2020 إنه أغرب شهر كريم عدى علينا.

من الحاجات اللي مبقاش نقدر نعملها هي التبرعات، في الأول كنا بنقدر نروح للجميعات الخيرية بنفسنا أو يوصل المندوب لحد البيت يستلم التبرع المادي أو العيني، ولأن رمضان هو شهر الخير جوميا قدرت تحل المشكلة دي عن طريق الأونلاين، وبنسبة كبيرة إحنا هنطلع من أزمة الكورونا بنتعامل كل حاجة أونلاين مش تسوق بس.

جوميا بتقدم خدمة  JumiaPay، الفكرة ببساطة إنك تقدر تتبرع لأي مؤسسة خيرية أو تكفل علاج طفل مريض، عن طريق الخدمة دي مع ضمان وصول المبلغ، زي مثلاً صندوق تحيا مصر، مصر الخير، بنك الطعام، بيت الزكاة، رسالة، أهل مصر، مؤسسة مجدي يعقوب، مستشفى 500500، جمعية الأورمان .. وغيرهم كتير.

أول خطوة تعملها إنك تحمل تطبيق جوميا باي من جوجل بلاي.

هتلاقي في قائمة الخدمات كلمة تبرعات اخترها، وبعد كده دور على الجهة اللي عايز تتبرع ليها، ودخل رقم تليفونك اللي مسجل بيه على تطبيق جوميا، وحط رقم التبرع اللي عايز تبعته، وآخر خطوة عشان تتم العملية تسجل رقم بطاقة الإئتمان أو بطاقة الخصم على نظام الدفع الآمن.

من اهم مزايا التبرع أونلاين مع جوميا إنك ممكن تسترد المبلغ تاني بشكل فورى لو حصل أي خطأ  في عملية الدفع، وطبعًا لما العملية تستكمل وتروح لصاحب التبرع هتقدر من بيتك تساعد طفل مريض أو محتاج في الشهر المبارك.

جوميا باي مش بس هدفها التبرعات، دي خدمة ضمن خدمات كتير زي مثلًا ممكن من خلالها تعمل أوردر أكل، أو تطلب تاكسي، وبعد انتهاء أزمة كورونا ممكن من خلالها تحجز فندق أو رحلة طيران، من الأخر كده التطبيق ده بيوفر عليك خدمات في 10 تطبيقات مختلفة.

إدخل دلوقتي على JumiaPay واعرف كل التفاصيل وكمان تقدر تدفع زكاة عيد الفطر عن طريق جوميا.

Add comment