The Savings Seeker Blog

5 طرق تحمي بيها طفلك من فيروس كورونا

بقالك مدة طويلة قاعد في البيت وأكيد حاسس إنك في مزاج سئ جدًا عشان مفيش خروجات وحرية في الحركة، ما بالك بقى بالطفل اللي محتاج ينطلق وفجأة بقى صعب يشوف الشارع تاني، ولا يروح نادي أو سينما أو ملاهي.

 

تأثير كورونا واضح علينا في تصرفاتنا ومزاجنا اللي بقى عصبي، الأطفال كمان فيه تغييرات نفسيه بتظهر عليهم بسبب الفيروس، لإن خوف الكبار بيتنقل ليهم، وحرمانهم من العالم الخارجي.

  1. العصبية الزيادة 
  2. بكاء بدون سبب 
  3. بيتكلم كتير عن الخوف
  4. زيادة الحركة والنشاط في البيت (مهيبر)
  5.  قلة الرغبة في اللعب مع أطفال من سنه
  6. زيادة التعلق بـ بابا وماما
  7. اضطرابات النوم
  8. قضم الأظافر ومص الإبهام وغيرها

منظمة الأمم المتحدة للأمومة والطفولة- اليونيسف، قدمت أكتر من نصيحة لأولياء الأمور عشان نصرف نظر الأطفال عن القلق والخوف، وإزاي نقدر نخليهم يحسوا إن الحياة طبيعية بشوية أنشطة تشغلهم عن المشاعر السلبية.

متاجر الأونلاين زي جوميا.. سوق..، هتدعمك وتساعدك في تنفيذ خطة إعادة تأهيل طفلك نفسيًا، تقدر تشتري بعض المنتجات اللي ليها تأثير إيجابي عشان تخرج الطفل من دايرة القلق.

 

1- تابلت أطفال

 

الطفل دلوقتي غير بتاع زمان اللي كان بيلعب كهربا وكيكة على العالي، بتاع اليومين دول مولود في ايده الموبايل، بيتعلم وبيلعب وبيشوف الدنيا الواسعة، طبعًا كل ده تحت نظر ورعاية الأب والأم.

على موقع سوق هتلاقي تابلت مخصص للاطفال بسعر مميز 599 جنيه، تحط عليه الألعاب و قصص الأطفال والتطبيقات المناسبة عشان طفلك يتعلم ويستمتع بالوقت ويخرج من المود الوحش والزهق والملل.

 

 

2- سكوتر

لو ابنك أو بنتك أكبر من 5 سنين واشقيا بتوع حركة، ممكن تشتري ليهم سكوتر من جوميا عشان يلفوا بيه في الشقة براحتهم، وكمان هيستفيدوا بيه لما الأزمة بتاعت كورونا تنتهي ويلعبوا بيه في النادي.

 

 

3- ريشة وألوان

 

لو طفلك عنده قدرات فنية وبيحب الرسم هتلاقيه ابتدى يطلع مواهبه في الحيطة ويشخبط شخابيط، دورك استثمار الموهبة دي وهتعمل بنصيحة الكينج لمحمد منير للطفل بكار: “هات ريشتك هات ألوانك”.

متوفر على موقع جوميا أكتر من أداة من أدوات الرسم والتلوين هتقدر تسعد بيها طفلك.

 

4- قصص أطفال

 

الحواديت بالنسبة للطفل أكتر حاجة ممتعة ممكن تشغله عن الكورونا اللي بقى يشوفها البعبع اللي بيخوف، عشان كده لازم تعوده على حكايات البطولة وياسلام لو ألفت حكاية باسمه هو عشان يطلع فارس أو أميرة تقضي على الكورونا الشريرة.

 في جوميا هتلاقي حكايات باللغتين العربي والانجليزي ومعاهم اسطوانات، زي اليس في بلاد العجايب وغيرها، أكيد هتفرق مع طفلك لما تصحى حتة الخيال اللي جواه.

 

5- كاميرا أطفال

اشتغل على خيال الطفل دايمًا، ممكن تدور ليه على حاجات تشغل باله عن الفيروس والمحاذير اللي مخوفاه، يعني مثلا من سوق هتلاقي كاميرا مخصصة للاطفال، ممكن يستخدمها في تسجيل اللقطات اللي تعجبه.

ممكن تلعب معاه وتفهمه انه في مهمة صحفية جوة البيت عشان يصور لك حاجات جديدة مميزة في الشقة أو يعمل تحقيق مصور عن ماما طابخة ايه النهاردة.

 

في دقيقة واحدة انضم ل وفر اكس، وليك  هدية  2.50 دولار أول ما تسجل حسابك الخاص على وفر اكس، وشوف العروض والخصومات من المتاجر في مصر وبره مصر، وببساطة هتروح لموقع المتجر لما تدوس على تسوق الآن في  وفر إكس، ولما تتم عملية الشراء هيرجعلك كاش باك على جميع مشترياتك.

يمكن أن يساعدك وفرإكس على توفير المزيد من طلباتك من سوق.كوم، ونقدم لك نسبة مئوية من إجمالي الطلب في صورة كاش باك.

تابع العروض والكوبونات اللي على وفر إكس لمتجر جوميا من خلال اللينك ده

سواء كنت تبحث عن موبايلات، لابتوب، سماعات بلوتوث أو الأجهزة المنزلية والمطبخ، أو احتياجات طفلك أو منتجات ميك اب أو لعبة جديدة، بلايستيشن، يمكنك العثور على جميع احتياجاتك في مكان واحد ، مع العروض الترويجية والخصومات على مدار العام وأنت بالتأكيد الحصول على أفضل صفقة.

Add comment