The Savings Seeker Blog

كيف تحمي نفسك من لدغات البعوض في الليل

إحنا لسه هنكتب مقدمة.. فاكرين دي: “ناموس عمال يقرص ياخويا مش عارف أنام منه ياخويا مش عارف أنام.. كيتو ده إسم القرص كيتو.. ونام”.

تسوق منتجات الحماية من لدغات البعوض بكوبون خصم من سوق تونلاين souq egypt coupon

أهي دي مقدمة أجدع من أجدعها مقدمة، ليه بقى عشان نوستالجيا هنا ميكس مع اللي عايزين نقوله، طبعًا إحنا في الصيف وفرهدة الحر بالنهار بنشيل هم الشمس ولسعتها، وباليل بقى الناموس اللي بيهجم عشان يلسعنا ويمص دمنا زي دراكولا.. نسكت له؟

أول حاجة كده لازم نعرف الناموس مش بيروح لأي حد في الصيف، هو بيركز مع ناس وناس لأ، فيه نوع من أنواع البكتيريا على الجلد هي اللي بتجذبه لينا.

أسباب انجذاب الناموس لأجسامنا:

  1. أصحاب فصيلة دم (o) بيجذبوا الناموس ليهم أكتر من باقي الفصايل.
  2. الحوامل بيجذبوا الناموس ليهم أكتر من غيرهم.
  3. اللي بيلعبوا في الجيم بيطلع حمض اسمه اللاكتيك بعد التمرين.. ده بيحبه الناموس.
  4. الناس بيحب الناس اللي بيطلع منهم في التنفس ثاني أكسيد الكربون بكميات كبيرة.. وده موجود في أصحاب الوزن الكبير.

تسوق مع أقوى العروض و الخصومات على منتجات الجمال من جوميا.

طيب إحنا المفروض نستعد للناموس، عشان كده بنقدملك بعض النصائح اللي هتساعدك في تجنب مشاكل الناموس

1- الزرع

 في اعشاب وزرع كتير بيساعد على طرد الناموس بره البيت في حال وجودها فيه، أو شمّ رائحتها في انحاء البيت، وده عشان الناموس مبيحبش الريحة اللي بتتطلع من الزرع ده، وأبرزها:

الريحان:  وذلك من خلال نثر ورق الريحان على شبابيك الغرف ومداخل البيت، بالإضافة لزراعتها في أحواض كبيرة، وتسيبها على شرفة الشباك لمنع دخول الناموس إلى البيت.

النعناع:  يمتاز بريحته العطرية القوية التي تنتشر بسرعة كبيرة في الجوّ، وممكن الاستفادة من النعناع من خلال جمع أوراقه الخضراء أو المجففة، وحفظها في أكياس ورقية شبيهة بأكياس الشاي، وتعليقها على شبابيك ومداخل البيت المختلفة.

 ورق الغار: يمتاز نبات الغار انه بيكبر على شكل أشجار كبيرة، وممكن يتزرع في حديقة البيت، لمنع الناموس من انه يقرب من البيت.

 الخزامى: ممكن تستعين بريحة الخزامى القوية، من خلال أنك تقوم بتجفيفه وتوزيعه في أوعية الزينة الصغيرة في مختلف نواحي البيت، فبالإضافة إلى قدرته على طرد الناموس من البيت، يمكن استغلاله كمعطر للجوّ بسبب رايحته العطرية الجاذبة.

لا تفوت فرصة الشراء الرائعة مع أقوى عروض وخصومات على منتجات الجمال.

2- برطمان بخل التفاح

ممكن تملا برطمان زجاجى بخل التفاح، وتعمل ثقوب بغطاء البرطمان، وتسيبه فى الأماكن اللى بيتجمع فيها الناموس.

3- فخ الناموس

هتملا أي عبوة مستعملة خل. والناموس هيتجمع حوالها، مما يتسبب فى إختناقه والتخلص منه.

4- بخاخ الثوم

الثوم ريحته قوية ونفاذة بتمنع الناموس انه يجي البيت فعشان كده ممكن تفرم شوية ثوم وتحطه في ماية وبعدين تحطهم في ازازة اسبراي، وترش الخليط ده في كل البيت.

5- الاهتمام بنظافة البيت دايمًا

لازم تتأكد ان صناديق القمامة دايمًا مقفولة ومتغطية كويس، ويفضل انك تقوم بغسل الازايز والعلب الفاضية قبل ما ترميها لأنها ممكن تجذب الناموس.

 

 

ودي 5 منتجات من أشهر المتاجر الأونلاين زي جوميا وسوق عشان تحمي نفسك من قرص الناموس.

1- صاعق الناموس

1.jpg (500×500)

الجهاز ده بيكون دايمًا الاختيار الأول عشان نقضي على الناموس، هو عبارة عن شبكتين داخليتين من القضبان وشبكة خارجية معزولة ومصباح بيشتغل بالأشعة الفوق بنفسجية ودايرة كهربائية تؤمن التغذية الكهربائية لشبكة القضبان الداخلية والمصباح.

من ضوابط تشغيله إنه يتثبت على الحيط مش على الأرض على الاقل بارتفاع مترين عشان يكون بعيد عن الأطفال، ويكون بعيد عن مصدر غاز أو كهربا (المطبخ).

  خصومات كبيرة عند الشراء بكوبونات خصم من سوق souq egypt coupon.

2- سبراي طارد الناموس

ممكن تشتري سبراي يحميك من الناموس والبراغيت.. ترشه على جسمك وهيحميك من اللسع لمدة توصل الى 10 ساعات.

هترج البخاخ كويس وبعدين ترش على الجسم من بعد 10 الى 15 سم و بالنسبة للوش و الرقبه، رش الأول على اليدين بعدها امسح على الوجه والرقبه.

3- مضرب كهربائي

item_XL_8281143_7872105.jpg (600×248)

المضرب ده مميز عن الصاعق الكهربائي انه اكتر أمان في الاستخدام، وتصميم مريح عشان تستخدمه، ومش بيسبب أي ضرر للإنسان، هو بيتشغل عن طريق انتاج موجات فوق صوتية قوية تقتل الناموس.

4- سائل قاتل الناموس

1.jpg (500×500)

ده المنتج الأكتر استخدامًا وكلنا عارفينه، ومش محتاج نقول بيتشغل إزاي سهلة، تحطة في الفيشة .. تنام.. تصحي تشيله من الفيشة ☺.

5-  شبكة الناموس

الناموسية فايدتها الأهم هي حماية الأطفال من الناموس والبعوض، من مميزاتها إنها سهل التحرك والطي، وكمان متينة في الفتح والقفل.

تسوق بكوبون خصم من سوق souq egypt coupons.

في دقيقة واحدة انضم لوفرإكس، وليك  هدية  2.50 دولار أول ما تسجل حسابك الخاص على وفرإكس، وشوف العروض والخصومات من المتاجر في مصر وبره مصر، وببساطة هتروح لموقع المتجر لما تدوس على تسوق الآن في  وفر إكس، ولما تتم عملية الشراء هيرجعلك كاش باك على جميع مشترياتك.

يمكن أن يساعدك وفرإكس على توفير المزيد من طلباتك من سوق.كوم، ونقدم لك نسبة مئوية من إجمالي الطلب في صورة كاش باك.

واستمتع بكوبونات خصم من سوق  souq egypt coupon.

تابع العروض والكوبونات اللي على وفر إكس لمتجر جوميا من هنا.

سواء كنت تبحث عن الالكترونيات أو الأجهزة المنزلية والمطبخ، أو احتياجات طفلك أو منتجات الصحة والجمال أو لعبة جديدة ، يمكنك العثور على جميع احتياجاتك في مكان واحد ، مع العروض الترويجية والخصومات على مدار العام وأنت بالتأكيد ستضمن الحصول على أفضل صفقة من خلال كوبون خصم سوق كوم مصر.

Add comment